Checklista för gode män och förvaltare

Innan du går vidare med din intresseanmälan är det bra om du håller med om följande påståenden:

✔️ Jag har grundläggande kunskaper om privatekonomi. Det innebär att jag kan hålla koll på kvitton, fakturor och bankkontoutdrag för att redovisa huvudmannens ekonomi en gång om året till överförmyndarnämnden.

✔️ Jag har grundläggande kunskaper om hur samhället fungerar och brukar kunna sköta mina egna kontakter med myndigheter.

✔️ Jag talar och skriver bra svenska och kan göra mig förstådd i kontakten med andra människor och myndigheter.

✔️ Det är okej att jag får arvodet för mitt uppdrag utbetalt en gång om året i efterhand, när överförmyndarnämnden vet hur stor arbetsinsatsen har varit.

✔️ Det är okej att överförmyndarnämnden kontrollerar om jag finns i Kronofogdens register, polisens belastningsregister och i socialförvaltningens arkiv.

✔️ Jag förstår att det varierar vem som behöver god man eller förvaltare. Det är personer med funktionsnedsättning, personer med demens, ensamkommande flyktingbarn och personer som hamnat utanför samhället på grund av psykiatriska diagnoser och missbruk. Överförmyndarnämnden matchar mig mot ett uppdrag som känns rimligt utifrån mina kunskaper och erfarenheter. Det är frivilligt för mig att tacka ja till nya uppdrag.

Om det här är rimliga förväntningar behöver vi dig!

Fortsätt till intresseanmälan