Ytterligare bostad i enbostadshus
Här får du information om vad som gäller om du vill inreda ytterligare en bostad i ett befintligt enbostadshus.
Detta är tolkningen just nu av de regler som gäller från den 1 december 2025. Vi arbetar löpande med att uppdatera informationen. Arbetet är omfattande och det kan ta tid innan all information finns på plats. Innehållet på den här sidan kan därför komma att ändras.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver bygglov om:
- Det finns utökade krav på bygglov för åtgärden enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området
- Din byggnad eller fastighet har en bestämmelse om skydd av kulturvärden i detaljplan eller områdesbestämmelser
- Din byggnad eller fastighet bedöms vara särskilt värdefull enligt 8 kap 13 § plan- och bygglagen
- Din fastighet ligger i ett område som bedöms vara värdefull miljö enligt 8 kap 13 § plan- och bygglagen.
Byggnader som är uppförda under 1920-talet och tidigare är generellt att betrakta som särskilt värdefull byggnad, om inget särskilt talar emot det.
Du hittar information om kulturhistorisk värdefull bebyggelse i stadens bevarandeprogram. Ta gärna kontakt med oss för rådgivning om vad som gäller för din fastighet.
Förutsättningar för att inreda ytterligare en bostad i ett befintligt enbostadshus
- Du behöver i de flesta fall göra en anmälan.
Generellt för att inreda ytterligare en bostad i ett befintligt enbostadshus gäller följande:
- Åtgärder, som varken kräver bygglov eller anmälan, ska uppfylla kraven i bygglagstiftningen. Det innebär till exempel när det gäller utformningskraven att åtgärden ska vara lämplig med hänsyn till stads- och landskapsbilden, inte medföra betydande olägenheter för omgivningen och ha en god form-, färg- och materialverkan. Även alla de tekniska egenskapskraven som är aktuella för åtgärden ska uppfyllas.
- Anmälan och startbesked krävs om du gör ändringar i en byggnad som exempelvis innebär att byggnadens bärande konstruktion, brandskydd eller ventilation påverkas väsentligt. Det krävs också en anmälan för nyinstallation eller ändring av vatten och avlopp i en byggnad.
Vilka handlingar behöver jag skicka in tillsammans med ansökan?
- Situationsplan skala 1:500. På situationsplanen ska du redovisa befintlig byggnads placering.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in väggtjocklek, fönster- och dörröppningar samt rumsfunktioner.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Tänk på att det kan krävas bygglov om du gör ändringar i fasaden.
- Sektionsritning skala 1:100. På sektionsritningen ska du visa den nya bostaden i genomskärning och visa rumshöjden.
Vilka handlingar behöver jag ta fram inför startbesked?
- Eventuell konstruktionsritning skala 1:50. På ritningen ska det framgå en detaljerad beskrivning av konstruktionen. Dimensioner, ingående material och allmänna föreskrifter ska redovisas.
- Ritningar över värme, ventilation samt vatten och avlopp
- Förslag till kontrollplan
- Brandskyddsbeskrivning
Observera att fler handlingar kan komma att begäras, både vid bygglovsansökan och inför startbesked, beroende på förutsättningarna i ärendet.
Läs mer om allmänna krav på ritningarnas kvalitet.
Hur anmäler jag?
Du kan höra av dig till Helsingborg kontaktcenter om du vill göra anmälan via blankett istället för via vår e-tjänst.
Läs mer om hur du ansöker om bygglov.
Vad kostar det?
Cirka 7 800 – 28 500 kronor beroende på hur stor din byggnad är. Läs mer om avgifter för bygglov.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende är unikt och vi kan avgöra hur lång handläggningstiden är när vi börjar granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver normalt en kontrollansvarig för att inreda ytterligare en bostad. Läs mer om vad en kontrollansvarig är.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus som ryms inom reglerna för bygglovsbefriade åtgärder ser processen för ditt ärende ut så här: