”Jag önskar att alla kunde få lika bra hjälp som jag fått.”

En 20-årig tjej som impulsivt shoppade för att fly från depressionen. En kvinna i 60-årsåldern med 40 år gamla skulder. De är några som fått hjälp av gode mannen Stefan Ripa.

Lisa var ungefär 20 år och hennes utgifter hade skenat under en längre tid. Hon mådde inte bra och shoppade för att må bättre.

– Impulsköpen var en av de stora orsakerna till att det gick utför. Det var mest prylar och kläder, saker som jag egentligen inte behövde. Jag hade inte förmågan att se konsekvenserna. Men det handlade också om slarv, berättar hon.

Lisa förlitade sig på att jämt och ständigt få pengar av sin familj. Det blev en ohållbar situation och för tre år sedan beslutade hon sig för att söka hjälp hos kommunen. Det gjordes en utredning och Lisa fick en god man.

– Visst var det jobbigt att bli omyndigförklarad och sakna min rättshandlingsförmåga. Jag var ju en vuxen människa. Jag skämdes lite, bara mina närmsta och familjen har fått veta, säger Lisa.

Till en början fick Lisa en mindre summa pengar i början av veckan, som skulle räcka veckan ut. Efter hand fick hon en något större summa varannan vecka. Lisa ville ta mer ansvar för det ekonomiska.

– Jag ville vidare och få sköta min ekonomi själv.

Förvaltarskapet omvandlades till ett godmanskap, en form av hjälp som ger klienten mer möjligheter att påverka och agera.

– Jag har bara positiva saker att säga. De här tre åren har hjälpt mig jättemycket på vägen, säger Lisa.

För ett år sedan fick Lisa Stefan Ripa som förvaltare.

– Någon gång har jag sagt ifrån och ifrågasatt om ett inköp verkligen var nödvändigt att göra just då, säger Stefan.

– Och då insåg jag att du faktiskt hade rätt, det var ingen pryl jag behövde just då, säger Lisa.

Nu är anmärkningarna från Inkasso försvunna sedan två år. Lisa jobbar heltid, bor i hyreslägenhet och har kunnat skaffa bil.

– Jag har fått den hjälp jag behövde och känner en lättnad. Det kan låta klyschigt, men det känns som att jag blivit hel igen, säger Lisa.

Vad tycker du om den negativa publicitet som förekommit om gode män?

– Jag tycker att det är tråkigt. Jag tror att de flesta gode män gör ett bra jobb. Jag önskar att alla som behöver det får lika bra hjälp som jag fått.

Britt är idag i 60-årsåldern. Hon har skulder som är 40 år gamla, skulder som till i dag, på grund av räntan, vuxit sig mycket stora. Hon blev deprimerad av alla skuldebrev och kunde inte se någon utväg.

– Jag brydde mig inte längre utan samlade breven på hög. Jag kunde få 20 samtal om dagen från Inkasso.

Sedan Stefan Ripa blev god man åt Britt landar breven hos honom istället. Skulderna uppgår i dag till miljonbelopp och Stefan hjälper nu Britt att ansöka om skuldsanering.

– Jag skulle ha behövt god man mycket tidigare, men tänkte inte på den möjligheten, säger Britt.

Hur känns det att ha fått en god man?

– Det är skamligt. Bara mina barn vet om att jag har god man. Det är inget jag säger när jag presenterar mig direkt, säger Britt.

Hon fick Stefan Ripa som god man för ett år sedan och tycker att de byggt upp en bra och avspänd relation.

– Det måste finnas ett förtroende och det gör det. Stefan är en öppen person, många grejer behöver vi inte ens ta upp, han förstår ändå, säger Britt.

I dag jobbar Britt deltid och betalar själv sina löpande räkningar. Hon berättar stolt att hon kunnat spara till en ny vitvara i hemmet, den första hon köpt på 15 år.

– Jag har sparat för att kunna köpa den. Till sist fattades 1 500 kronor, men då hjälpte min dotter till, säger hon.

Stefan hälsar på då och då och har även följt med till läkaren och hjälpt till vid myndighetsmöten.

– Det är en bra tjänst. De som behöver det ska få den här hjälpen, säger Britt.

Fotnot: Britt och Lisa heter egentligen något annat.