Boendemiljö

Om du har problem i din boendemiljö eller blir störd av något ska du i första hand vända dig till din hyresvärd, bostadsrättsförening eller till den verksamhet som orsakar problemet.

För att beskriva problemet kan du ladda ner blanketten Anmälan om brist i bostadsmiljön via stadens e-tjänster. Du lämnar eller skickar blanketten till din hyresvärd, fastighetsskötare eller någon annan ansvarig. Sedan kan du i de allra flesta fall få hjälp att åtgärda störningen.

Om du inte får svar

Om du efter tre veckor inte har fått något svar om hur eller när störningen ska åtgärdas från den som ansvarig eller den som orsakar problemet, kan du gå vidare med din anmälan till miljöförvaltningen. Men innan dess ska du ha gjort det du kan för att själv rätta till den störning som du upplever i din bostad.

Om det till exempel är buller från grannarnas lägenhet som du störs av, så ska du ha pratat med dem. Om det gäller problem i din lägenhet så har du redan vänt dig till din hyresvärd eller bostadsrättsföreningen utan att få svar. Därefter gör du din anmälan i stadens e-tjänster och legitimerar dig med e-legitimation.

Om ditt ärende handlar om grannosämja, ska du bara ta kontakt med din hyresvärd eller fastighetsägare, eftersom det inte ingår i miljöförvaltningens tillsynsansvar.

Så handlägger vi ditt ärende

När du har skickat in din anmälan handlägger miljöförvaltningen ditt ärende. I vanliga fall går det till såhär:

Under rubrikerna nedan finns mer information om hur du kan hantera olika störningar och problem i din boendemiljö.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right