Boendemiljö
Om du har problem i din boendemiljö eller blir störd av något ska du i första hand vända dig till din hyresvärd, bostadsrättsförening eller till den verksamhet som orsakar problemet.
För att beskriva problemet kan du ladda ner blanketten Anmälan om brist i bostadsmiljön via stadens e-tjänster. Du lämnar eller skickar blanketten till din hyresvärd, fastighetsskötare eller någon annan ansvarig. Sedan kan du i de allra flesta fall få hjälp att åtgärda störningen.
Om du inte får svar
Om du efter tre veckor inte har fått något svar om hur eller när störningen ska åtgärdas från den som ansvarig eller den som orsakar problemet, kan du gå vidare med din anmälan till miljöförvaltningen. Men innan dess ska du ha gjort det du kan för att själv rätta till den störning som du upplever i din bostad.
Om det till exempel är buller från grannarnas lägenhet som du störs av, så ska du ha pratat med dem. Om det gäller problem i din lägenhet så har du redan vänt dig till din hyresvärd eller bostadsrättsföreningen utan att få svar. Därefter gör du din anmälan i stadens e-tjänster och legitimerar dig med e-legitimation.
Om ditt ärende handlar om grannosämja, ska du bara ta kontakt med din hyresvärd eller fastighetsägare, eftersom det inte ingår i miljöförvaltningens tillsynsansvar.
Så handlägger vi ditt ärende
När du har skickat in din anmälan handlägger miljöförvaltningen ditt ärende. I vanliga fall går det till såhär:
Under rubrikerna nedan finns mer information om hur du kan hantera olika störningar och problem i din boendemiljö.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.