Ventilation

Om du känner att du har problem med dålig luft inomhus finns det flera tips du kan prova för att ventilationen ska bli bättre.

Luften i en bostad ska bytas ut regelbundet eftersom vi människor och eventuella husdjur förbrukar syret. Andning, rökning, tvättning och matlagning gör dessutom att föroreningar uppstår.

Tecken på att ventilationen inte fungerar

  • Det uppstår imma eller fukt på insidan av fönster.
  • Imman på badrumsspegeln försvinner inte inom 15 minuter efter att du duschat.
  • Luft och lukt kommer in genom frånluftsventiler i badrum eller kök.
  • Ventilen suger inte tag i en bit toalettpapper som du håller upp mot ventilationsdonet.

Så här kan du förbättra luften i din bostad

  • Håll friskluftsventiler och vädringsfönster öppna så att luftbytet förbättras.
  • Rengör ventiler i badrum och kök regelbundet.
  • Rengör fettfilter i köksfläkten regelbundet.
  • Vädra ofta och genom korsdrag korta stunder.
  • Håll köksfönster stängda när du lagar mat så att dina grannar inte störs av matoset. Låt istället köksdörren stå på glänt och fönster i andra rum vara öppna.
  • Installera inte köksfläkt utan att tala med hyresvärden eftersom detta kan försämra grannarnas ventilation.

Om det blir problem med ventilationen

Kontakta hyresvärden som ansvarar för din inomhusmiljö. Bor du i bostadsrätt pratar du med föreningens styrelse, som även ska se till att kontrollera ventilationen inom bestämda intervaller. För att beskriva problemet kan du ladda ner och skicka med blanketten Anmälan om problem med boendemiljön (pdf 275 kb).

Om problemet fortsätter och du efter tre veckor inte har fått någon hjälp från din hyresvärd, kan du gå vidare med din anmälan till miljöförvaltningen. Du gör din anmälan i stadens e-tjänst och legitimerar dig med e-legitimation. När du skickat in din anmälan handlägger miljöförvaltningen ditt ärende.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.