3. Handläggning
Så följer du ditt ärende
När ditt ärende är registrerat kan du följa vad som händer via e-tjänsten Mina byggärenden. Du får också automatiskt information från oss via e-post när
- ditt ärende är registrerat
- ditt ärende har fått en handläggare
- handläggaren har börjat granska ditt ärende
- handläggaren har granskat ditt ärende och bedömt om det är komplett eller om du behöver komplettera med något
- ett beslut har fattats i ditt ärende.
Hur lång tid tar det?
Du ska få ett bygglovsbeslut inom 10 veckor från dess att ditt ärende bedöms vara komplett. I särskilda fall kan handläggningen förlängas med ytterligare 10 veckor.
Avgift för handläggning
Avgifterna baseras på en taxa som är beslutad av kommunfullmäktige.
Du kan läsa mer om avgifter för bygglov här.
Vi kan behöva höra grannar och andra berörda
Om din ansökan inte stämmer överens med gällande detaljplan eller din fastighet ligger utanför detaljplanerat område kommer dina grannar att få möjlighet att komma med synpunkter. Underrättelsen sker oftast med brev, men om ett stort antal personer ska underrättas så kungörs ansökan på kommunens anslagstavla och i ortstidningen.
Vi kan även behöva höra vad andra myndigheter och remissinstanser har att säga innan vi beslutar i ärendet.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.