Boendemiljö

Om du har problem i din boendemiljö eller blir störd av något ska du i första hand vända dig till din hyresvärd, bostadsrättsförening eller till den om orsakar problemet.

För att beskriva och dokumentera problemet kan du ladda ner och fylla i blanketten Anmälan om brist i bostadsmiljön (pdf 275 kB). Du lämnar eller skickar sedan blanketten till din hyresvärd, fastighetsskötare eller någon annan ansvarig. Efter det kan du i de allra flesta fall få hjälp att åtgärda störningen.

Är du osäker på hur eller om du ska anmäla störningen, kan du kontakta Helsingborg kontaktcenter på telefon 042- 10 50 00 för att prata med en kommunvägledare.

Om du inte får svar

Du kan gå vidare med anmälan till miljöförvaltningen om du efter tre veckor inte har fått svar om hur eller när störningen ska åtgärdas från den som ansvarig eller den som orsakar problemet. Innan dess ska du ha gjort det du kan för att själv rätta till den störning som du upplever i din bostad.

Om det till exempel är buller från grannarnas lägenhet som du störs av, så ska du ha pratat med dem. Om det gäller problem i din lägenhet ska du redan ha vänt dig till din hyresvärd eller bostadsrättsföreningen utan att få svar. Därefter gör du din anmälan i stadens e-tjänster och legitimerar dig med e-legitimation.

Om ditt ärende handlar om grannosämja, ska du ta kontakt med din hyresvärd eller fastighetsägare, eftersom det inte ingår i miljöförvaltningens tillsynsansvar.

Längre handläggningstid under sommaren

Från juni till augusti har miljöförvaltningen lägre bemanning på grund av semestrar. Detta kan innebära att vår handläggningstid blir längre och att det tar längre tid än vanligt för ditt ärende att behandlas.

På sommaren är många av oss utomhus och aktiviteterna är fler. Det är härligt, men kan samtidigt öka risken för störningar hos omgivningen. Vissa störningar får du och din omgivning acceptera, medan andra störningar behöver åtgärdas.

När miljöförvaltningen bedömer om en bullerstörning inomhus är en olägenhet, utgår vi från att fönster och dörrar är stängda. Det kan vara bra att känna till innan du anmäler en störning från buller utomhus.

Så handlägger vi ditt ärende

När du har skickat in din anmälan handlägger miljöförvaltningen ditt ärende. I vanliga fall går det till såhär:

Under rubrikerna nedan finns mer information om hur du kan hantera olika störningar och problem i din boendemiljö.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.