Vanliga frågor och svar till rådgivaren för personer med funktionsnedsättning
Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna som rådgivaren för personer med funktionsnedsättning får.
Ansöka
Om du tror att du själv eller ditt barn har en funktionsnedsättning kan du ta upp det med din läkare på Vårdcentralen som utreder eller remitterar dig vidare till rätt mottagning. Om du har en behandlande läkare kan denna skicka en remiss till en mottagning som tar emot personer med föreliggande funktionsnedsättning, sjukdom eller tillstånd, för undersökning och utredning.
Läs mer på Riksförbundet Attentions webbplats om hur en neuropsykiatrisk utredning går till.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), ger personer med funktionsnedsättning möjlighet att leva som alla andra. För att du ska ha rätt till stöd enligt LSS ska du omfattas av någon av de tre personkretsarna som finns i lagen:
- med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
- med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
- med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
Inom LSS finns totalt tio insatser som ger dig stöd och hjälp i vardagen. Du måste själv ansöka om stöd och service enligt LSS. Personer under 15 år eller som saknar förmåga att ansöka om stöd på egen hand kan ta hjälp av vårdnadshavare, god man, förmyndare eller förvaltare.
Vid en ansökan om insats enligt LSS görs bedömningen i två steg. Först görs en bedömning för att pröva om du omfattas av någon av de tre personkretsarna. Därefter bedöms om rätten till sökt insats föreligger. Det rör sig således om två olika prövningar som inte behöver sammanfalla.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även läsa mer om vad LSS innebär.
Inom LSS finns det totalt tio insatser som ger dig stöd och hjälp i vardagen. Den första insatsen utreds och handläggs av habiliteringen. Resterande nio insatser utreds av en LSS-handläggare på vård-och omsorgsförvaltningen som kommer göra en bedömning om du omfattas av personkrets samt om behovet av insatsen föreligger. Här får du en kortfattad beskrivning av de tio insatserna.
- Rådgivning och annat personligt stöd. Det kan vara påfrestande att leva med en funktionsnedsättning, både för dig själv och för anhöriga. Ibland kan det hjälpa att få prata med någon, att bearbeta kriser, att få praktisk hjälp och goda råd. Stödet står Region Skåne för och ges av till exempel en arbetsterapeut, kurator, sjukgymnast eller psykolog.
Du kan läsa mer om ”Rådgivning och annat personligt stöd” på Region Skånes webbplats eller kontakta Region Skåne, på telefon 040-33 30 00.
- Personlig assistans. Du som har stora funktionsnedsättningar och behöver hjälp för att klara vardagen kan ha rätt till personlig assistans. Det innebär att assistenter är med dig under dagen eller hela dygnet och hjälper dig med dina grundläggande behov. Du behöver ansöka innan du fyller 66 år. Exempel på vad som kan ingå i grundläggande behov: Tvätta sig, gå på toaletten, äta och dricka, kommunicera med andra samt borsta tänderna. Om du får personlig assistans för de grundläggande behoven kan du även få stöd med andra personliga behov. Exempel på vad som kan ingå i andra personliga behov: Fritidsaktiviteter, förflyttningar samt laga mat.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Ledsagarservice. Ledsagarservice är en insats för dig som har svårt att på egen hand ta dig ut på grund av din funktionsnedsättning. En ledsagare kan till exempel följa med på promenad, biobesök, konserter och liknande. Stödet beviljas ett antal timmar per halvår.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Kontaktperson. Kontaktperson är en insats för dig som är socialt isolerad till följd av din funktionsnedsättning. En kontaktperson är en medmänniska som syftar till att skapa ett socialt nätverk och möjliggör för dig att komma ut på fritidsaktiviteter.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Avlösarservice i hemmet. Avlösning i hemmet innebär att en avlösare vistas i hemmet hos en person med funktionsnedsättning ett antal timmar per månad, regelbundet eller vid enstaka tillfällen. Det gör det möjligt för anhöriga att få tid till återhämtning och egna aktiviteter.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Korttidsvistelse utanför det egna hemmet. Korttidsvistelse innebär att en person med funktionsnedsättning får möjlighet till miljöombyte och avkoppling samtidigt som anhöriga får avlastning. Korttidsvistelse kan ske i en stödfamilj eller på ett korttidsboende.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Här hittar du e-tjänst och blankett samt mer information om stödfamilj.
- Korttidstillsyn. Ibland behöver ungdomar med funktionsnedsättning tillsyn högre upp i åldrarna än vad den kommunala barnomsorgen kan erbjuda. Korttidstillsyn kan man ha före och efter skolans slut och under skollov för ungdomar som är över 12 år.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdomar. Denna insats är till för barn och ungdomar med svår funktionsnedsättning som trots olika stödinsatser inte kan bo kvar hos föräldrarna. Barnet kan då bo hos en annan familj, ett så kallat familjehem, eller i en bostad med särskild service för barn och ungdomar.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna. Du som har ett omfattande behov av stöd och hjälp till följd av din funktionsnedsättning kan ha rätt till insatsen bostad med särskild service för vuxna. I Helsingborg finns det gruppbostäder och servicebostäder.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
- Daglig verksamhet. Daglig verksamhet vänder sig till dig med funktionsnedsättning som är i yrkesverksam ålder, saknar arbete och inte går någon utbildning. En daglig verksamhet är en typ av sysselsättning. Insatsen vänder sig till personer som omfattas av personkrets 1 och 2 enligt LSS.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Pedagogisk hemvård
Om du behöver hjälp med exempelvis planering, struktur, påminnelser eller muntlig vägledning kan du ansöka om pedagogisk hemvård (SoL-teamet). Detta stöd kan minskas eller ökas efter behov. Stödet görs alltid tillsammans med dig. Målet med pedagogisk hemvård är att du ska bli så självständig som möjligt.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en biståndshandläggare.
Hemservice
Om du behöver fysisk hjälp med hushållssysslor som till exempel städning, att tvätta eller att handla, kan du ansöka om hemservice.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att få hjälp med att ansöka samt för att få ytterligare information. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Pedagogisk hemvård
Om du behöver hjälp med exempelvis planering, struktur, påminnelser eller muntlig vägledning kan du ansöka om pedagogisk hemvård (SoL-teamet). Detta stöd kan minskas eller ökas efter behov. Stödet görs alltid tillsammans med dig. Målet med pedagogisk hemvård är att du ska bli så självständig som möjligt.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en biståndshandläggare.
Hemvård
Om du behöver stöd med din personliga omvårdnad kan du ansöka om att få hemvård. Det finns flera olika hemvårdsinsatser som kan utföras i hemmet. Vilken hjälp du kan få utreds utifrån dina behov. Du kan exempelvis få stöd med: Din personliga hygien, stöd vid måltider till exempel dukning och uppvärmning av mat samt tillsynsbesök under dygnet.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att få hjälp med att ansöka samt för att få ytterligare information. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Bostad med särskild service för vuxna
Du som har ett omfattande behov av stöd och hjälp till följd av din funktionsnedsättning kan ha rätt till insatsen bostad med särskild service för vuxna enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I Helsingborg finns det gruppbostäder och servicebostäder.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Personlig assistans
Du som har stora funktionsnedsättningar och behöver hjälp för att klara vardagen kan ha rätt till personlig assistans enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det innebär att assistenter är med dig under dagen eller hela dygnet och hjälper dig med dina grundläggande behov. Du behöver ansöka innan du fyller 66 år. Exempel på vad som kan ingå i grundläggande behov: Tvätta sig, gå på toaletten, äta och dricka, kommunicera med andra samt borsta tänderna. Om du får personlig assistans för grundläggande behoven kan du även få stöd med andra personliga behov. Exempel på vad som kan ingå i andra personliga behov: Fritidsaktiviteter, förflyttningar samt laga mat.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Assistansersättning
Du som har stora funktionsnedsättningar och behöver personlig assistans för grundläggande behov i mer än 20 timmar per vecka kan ha rätt till assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken (SFB) från Försäkringskassan. Det innebär att assistenter är med dig under dagen eller hela dygnet och hjälper dig med dina grundläggande behov. Du behöver ansöka innan du fyller 66 år. Exempel på vad som kan ingå i de grundläggande behoven: Tvätta sig, gå på toaletten, äta och dricka, kommunicera med andra samt borsta tänderna. Om du får assistansersättning för grundläggande behov mer än 20 timmar per vecka kan du även få ersättning för hjälp med andra personliga behov från Försäkringskassan. Exempel på vad som kan ingå i de andra personliga behoven: Fritidsaktiviteter, förflyttningar samt laga mat.
Läs mer om assistansersättning för vuxna på Försäkringskassans webbplats
Läs mer om assistansersättning för barn på Försäkringskassans webbplats
Trygghetslarm är ett hjälpmedel som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Trygghetslarmet är inte avsett för akuta livshotande situationer, då ringer du 112. Här kan du läsa mer om trygghetslarm samt om hur du ansöker.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att få hjälp med att ansöka samt för att få ytterligare information.
Stöd enligt socialtjänstlagen
Helsingborgs stad tar ut en avgift för vård och omsorg. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst. Här kan du läsa mer om avgifterna.
Stöd enligt LSS
Alla LSS-insatser är kostnadsfria. Det enda som du själv betalar för är måltider i samband med korttidstillsyn och vistelse på korttidsboende. Hyresgäster i bostad med särskild service enligt LSS tecknar ett andrahandskontrakt och betalar därmed sin egen hyra. Du betalar även själv för dina egna kostnader som kan uppstå i samband med aktiviteter med din kontaktperson eller ledsagare.
Ledsagarservice
Ledsagarservice enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är en insats för dig som har svårt att på egen hand ta dig ut på grund av din funktionsnedsättning. En ledsagare kan till exempel följa med på promenad, biobesök, konserter och liknande. Stödet beviljas ett antal timmar per halvår.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Färdtjänst, sjukresa eller ledsagning
Hos Skånetrafiken kan du bland annat ansöka om färdtjänst eller sjukresa. Du kan även beställa ledsagning från och till mötesplats.
Du kan vända dig till Skånetrafiken för att få mer information, läs mer på Skånetrafikens webbplats.
Ledarhund
Hos MFD (myndigheten för delaktighet) kan personer som saknar ledsyn och som har god förmåga att självständigt orientera sig med vit teknikkäpp ansöka om rätten att disponera en ledarhund.
Bilstöd
Du kan få bilstöd från Försäkringskassan om du har en varaktig funktionsnedsättning och stora svårigheter att förflytta dig eller att åka kollektivt. Bilstödet består av olika bidrag för att köpa eller anpassa ett fordon efter dina behov.
Läs mer om bilstöd för vuxna på Försäkringskassans webbplats.
Läs mer om bilstöd för barn på Försäkringskassans webbplats.
Parkeringstillstånd
Om du på grund av en funktionsnedsättning har svårt att gå och måste parkera nära ditt mål, till exempel en butiksingång, kan du vara berättigad till parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Det finns många hjälpmedel som kan underlätta din vardag, till exempel rullator, rullstol, duschpall eller hörapparat. En del hjälpmedel kan du hyra. Andra går att köpa i sjukvårdsaffärer, på apoteket och i specialbutiker.
Du som har en varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag till bostadsanpassning för att anpassa ditt hem. Bidraget är till för att du ska kunna bo kvar i din bostad och leva ett så självständigt liv som möjligt.
Du kan söka bidrag för att anpassa bostadens fasta funktioner. Det gäller oavsett om du äger din bostad eller bor i en hyresrätt/bostadsrätt. Du kan inte få bidrag till bostadsanpassning om du har en tillfällig sjukdom eller genomgår rehabilitering.
Exempel på åtgärder du kan söka bidrag för:
- anpassa trösklar
- bygga ramper
- anpassa duschplats
- montera automatiska dörröppnare
- installera spisvakt
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos vård- och omsorgsförvaltningen. Om du har BankID kan du ansöka via e-tjänst. Om du inte har BankID kan du ansöka genom att fylla i en blankett för bostadsanpassningsbidrag. Du kan även vända dig till Helsingborgs kontaktcenter, telefonnummer 042-10 50 00, för att bli kopplad till en handläggare för bostadsanpassningsbidrag. Här finns e-tjänst och blankett samt mer information.
Vardag
Vi alla har olika förutsättningar i skolan och olika lätt för att lära oss. Alla barn och elever ska enligt Skolverket nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar enligt utbildningens mål. Du kan få mer information om stöd i skolan nedan:
SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, arbetar för att barn, elever och vuxna oavsett funktionsnedsättning ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Du kan läsa mer om stöd och råd för dig som elev på SPSM:s webbplats.
Om du eller din anhörig har frågor kring vilka rättigheter du har i skolan kan ni ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00
Du kan läsa mer om elever med funktionsnedsättning på Skolverkets webbplats.
Här finns samlad information om stöd till dig som anhörig.
Där kan du bland annat få information om anhörigstöd på nätet, samtalsgrupper, föreläsningar och avlastning i form av exempelvis avlösarservice i hemmet enligt LSS.
ParaMe
ParaME är en webbplats av Parasport Sverige som informerar personer med funktionsnedsättning om möjligheterna till idrott och träning. Här kan du hitta aktiviteter för olika åldrar som är anpassade för personer med olika typer av funktionsnedsättning. Läs mer om idrott och träning på ParaMe:s webbplats.
Ungdomsappen
Ungdomsappen är en mobilapp för alla unga. Syftet med Ungdomsappen är att skapa en tryggare, mer delaktig och meningsfull fritid för barn. Ungdomsappen är gratis att använda för ungdomar och de personer som använder appen för privat bruk. Du registrerar dig genom mobilappen.
Fritids- och kulturaktiviteter
Personer med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att ta del av stadens fritids- och kulturutbud på samma villkor som alla andra. Som ett komplement till det allmänna utbudet driver vård- och omsorgsförvaltningen även egna former av fritids- och kulturaktiviteter för dig över 18 år. Läs mer om fritids- och kulturaktiviteter.
Kontaktperson enligt LSS
Kontaktperson enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är en insats för dig som är socialt isolerad till följd av din funktionsnedsättning. En kontaktperson är en medmänniska som syftar till att skapa ett socialt nätverk och möjliggöra för dig att komma ut på fritidsaktiviteter. Det är en LSS-handläggare på vård-och omsorgsförvaltningen som kommer utreda din ansökan och göra en bedömning om du omfattas av personkrets samt om det finns behov av insatsen.
Du kan vända dig till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, för att bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även ansöka via e-tjänst eller blankett.
Kontaktperson enligt SoL
Om du som vuxen har en psykisk funktionsnedsättning, missbruk eller andra psykosociala problem som påverkar ditt dagliga liv, kan du ansöka om att få en kontaktperson enligt SoL (socialtjänstlagen). En kontaktperson kan komplettera ditt egna umgänge under en begränsad tid för att hjälpa dig att skapa en meningsfull fritid. Kontaktpersonen ska ge ett vänskapligt stöd och behöver inte ha en särskild utbildning.
Du kan vända dig till socialförvaltningens mottagning, telefon 042-10 64 56, för att få hjälp med att ansöka.
Mind Livslinjen
Pratcaféet på Söder och Dalhem
Pratcaféet drivs av Omtanke Helsingborg och invånarna som besöker caféet. Pratcaféet är en mötesplats för alla invånare i alla åldrar. Här kan man ta en fika för ett rimligt pris och man fikar tillsammans med andra gäster, över generationsgränserna. Här pratas det om livet i stort och smått och man kan spela spel, lösa livsfrågor, planera gemensamma aktiviteter eller hitta sällskap till en konsert, promenad eller bio. Läs mer om pratcaféet samt Helsingborgs stöd vid ensamhet på webbplatsen Omtanke.
Vårdcentral
Du kan kontakta din vårdcentral om du behöver prata med någon. En behandlare, terapeut, kurator eller psykolog kan hjälpa dig med att sätta ord på svåra känslor och tankar vilket kan hjälpa dig att må bättre.
Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord, ring alltid 112.
Jourhavande medmänniska
För dig som behöver någon att prata med om exempelvis problem i familjen, på arbetet, om ensamhet eller sjukdom. Det finns inget som oroar dig som du inte kan tala om. Jourhavande medmänniska har öppet nattetid.
Telefon: 08 – 702 16 80.
Chatt: Chatta med oss på Jourhavande medmänniskas webbplats.
Mind Livslinjen
För dig som är mellan 16 och 25 år och vill chatta med en vuxen där du kan prata om det mesta, dina känslor, tankar och när livet känns jobbigt.
Chatta på Minds webbplats.
Mind Självmordslinjen
För dig som har tankar om att ta ditt liv eller har en närstående med sådana tankar.
Telefon: 90 101.
Chatta på Självmordslinjen chatt på Minds webbplats.
Mind Föräldralinjen
För dig som vill reflektera över din roll som förälder, är orolig för ditt barn eller ett barn i din närhet. Du har möjlighet att både ställa frågor och bolla tankar för att hitta nya förhållningssätt och vägar till en bättre situation.
Telefon: 020-85 20 00
Bris (Barnens rätt i samhället)
Du som är under 18 år och behöver stöd kan alltid höra av dig, om vad som helst. Till exempel om något känns jobbigt, du är orolig eller känner dig ensam. Inget är för stort, litet, svårt eller konstigt.
Telefon: 116 111
Bris har även en vuxentelefon för vuxna som har frågor eller funderingar som rör barn och unga. Här får du stöd och vägledning om hur du kan förändra ett barns situation till det bättre.
Telefon: 077-150 50 50
Brottsofferjouren
Du som är utsatt för brott, är närstående eller vittne till brott kan få medmänskligt och praktiskt stöd av Brottsofferjouren.
Telefon: 116 006
Chatta på Brottsofferjourens webbplats.
SHEDO
Föreningen stödjer dig som har ätstörningar eller självskadebeteende. Kontakta Shedo på en särskild jourmejl eller chatt.
Chatta på Självskadechatten på Shedos webbplats.
Jourmejlen på Shedos webbplats.
Regnbågslinjen
Regnbågslinjen är en samtalsjour som riktar sig till dig som definierar dig inom HBTQI-spektrumet, samt till anhöriga och närstående till HBTQI-personer. De som svarar är volontärer som själva är HBTQI-personer och är utbildade för uppgiften.
Telefon: 0770-55 00 10
Chatt och brev: Regnbågslinjen på Kyrkans SOS webbplats.
Obesitas Sverige
Stöd på chatt, telefon och mejl för dig som har övervikt eller obesitas. Även stöd för anhöriga och närstående. Organisationen hette tidigare HOBS, Hälsa oberoende av storlek.
Telefon: 020-20 80 10
Chatta på Hobs webbplats.
Anhöriglinjen
Behöver du stöd i din roll som anhörig eller närstående? Anhöriglinjen är en nationell stödtelefon som drivs av Anhörigas riksförbund. Du kan även mejla.
Telefon: 0200-23 95 00
Mejluppgifter och mer på Anhörigas riksförbunds webbplats.
Om du är i akut fara, ring 112. Du som behöver akut psykiatrisk hjälp kan kontakta en jourmottagning, psykiatriska akutmottagningen eller ringa 112. Du kan ringa telefonnummer 1177 om du behöver hjälp med var du kan söka vård.
Om du känner oro för dig själv eller någon annan finns mer information om vart du kan vända dig här.
Ekonomi
De flesta ersättningar och bidrag finns att ansöka om via Försäkringskassan. Här finns bland annat aktivitetsersättning och merkostnadsersättning för vuxna. Läs mer om de olika ersättningarna på Försäkringskassans webbplats.
Om du inte kan försörja dig själv eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd (i vardagligt tal kallat socialbidrag). Ekonomiskt bistånd är tänkt som ett stöd till dess att du kan försörja dig själv. En grundförutsättning är att du uttömt andra alternativ, använt dina ekonomiska tillgångar och sökt alla andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till. Du kan läsa mer om ekonomiskt bistånd här.
De flesta ersättningar och bidrag finns att ansöka om via Försäkringskassan. Här finns bland annat omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning för barn. Läs mer om de olika ersättningarna på Försäkringskassans webbplats.
Helsingborgs stad sköter cirka 170 stycken fonder, stiftelser och donationer. Flera av dem finns samlade i en bok, donationshandboken.
Du kan ansöka om pengar från någon av de fonder och stiftelser som staden sköter om. Du behöver inte själv veta vilken fond du vill söka pengar ifrån, utan stiftelseadministrationen väljer ut en stiftelse som passar dig utifrån det du har beskrivit i din ansökan. Du kan ringa till Helsingborgs kontaktcenter för mer information om fonder och stiftelser: 042-10 50 00. Observera att stiftelserna inte enbart är för personer med funktionsnedsättning. Här kan du läsa mer om fonder och stiftelser samt ansöka via e-tjänst.
Anhörigbehörighet
Om du på grund av sjukdom eller liknande inte längre kan sköta din ekonomi, kan en nära anhörig hjälpa dig med saker som att betala räkningar eller teckna en hemförsäkring. Det måste vara tydligt att du inte klarar av det själv. Du behöver inte ansöka om anhörigbehörighet och det behövs ingen fullmakt. Den som hjälper dig ska kunna visa att den är nära anhörig till dig (exempel med ett personbevis).
Du kan läsa mer om anhörigbehörighet på Skatteverkets webbplats.
God man eller förvaltare
Om du behöver hjälp med att sköta din ekonomi eller dina kontakter med myndigheter kan du ansöka om att få en god man. Det är frivilligt att ha en god man.
En god man kan hjälpa dig med:
- Bevaka rätt: Kan vara att ansöka om olika hjälpinsatser, merkostnadsersättning eller överklaga beslut.
- Förvalta egendom: Innebär hjälp med att ta hand om den löpande ekonomin, till exempel att betala fakturor och sköta värdehandlingar.
- Sörja för person: Kan till exempel innebära hjälp att kontakta sjukvård och socialtjänst och se till att du har det så bra som möjligt när det gäller sociala kontakter, fritidsverksamhet, boende och omvårdnad.
Stödet från en god man kan omfatta alla tre. Du kan också ha god man för bara ett eller två av dem. Du betalar ett årligt arvode för hjälpen som den gode mannen ger. Du kan själv föreslå vem som ska bli god man åt dig eller någon annan. Det kan vara en anhörig eller någon annan du känner förtroende för. Om du inte själv föreslår en person, så föreslår överförmyndaren en. Du får alltid träffa din gode man för att godkänna honom eller henne. Du ansöker om en god man till Överförmyndarenheten. Här kan du läsa mer och ansöka.
Om det inte räcker med en god man så kan tingsrätten utse en förvaltare åt dig. En förvaltare kan genomföra rättshandlingar för din räkning utan att du ger samtycke.
Personligt ombud
Ett personligt ombud är till för dig som har svårt att få vardagen att fungera på grund av psykisk ohälsa eller psykisk funktionsnedsättning. Ditt personliga ombud kan ge råd, stöd och hjälp i ditt dagliga liv. Ett personligt ombud företräder inte dig såsom en god man eller förvaltare, men kan följa med på möten som stöd. Att ha kontakt med ett personligt ombud kostar inget och de har tystnadsplikt. Personligt ombud är ingen laglig rättighet. Det innebär att de har rätt att tacka nej till uppdrag. Här kan du läsa mer och ta kontakt.
Framtidsfullmakt
Med en framtidsfullmakt bestämmer du vem som ska fatta beslut åt dig om du blir sjuk och inte längre kan göra det själv. Du skriver fullmakten när du är frisk. Personen som ska hjälpa dig bestämmer när fullmakten börjar gälla, men om du inte skulle hålla med om det då kan du få det prövat i domstol. Om du får en god man gäller inte din framtidsfullmakt längre.
På Skatteverkets webbplats kan du se vad en framtidsfullmakt ska innehålla.
Fullmakt
Om du behöver hjälp med specifika saker kan du ge någon en fullmakt. Fullmakten gäller bara så länge du förstår vad den innebär. Det kan till exempel vara att du kan sköta din ekonomi men behöver hjälp med att betala dina räkningar eller ta hand om ditt bankkonto.
Du kan fråga din bank om vad som behöver stå i en fullmakt.
Du kan också använda fullmakt för att en person ska hjälpa dig, till exempel att ansöka om LSS-insatser. Det är alltid din vilja som gäller när du har lämnat en fullmakt, även om den som har fått fullmakten skulle tycka något annat i ärendet.
Missnöjd
Lämna synpunkt eller klagomål till kommunen
Om du är missnöjd eller vill tycka till om hur kommunen utför sina tjänster går det bra att kontakta kommunen för att lämna klagomål. I Helsingborg kan detta göras till kommunvägledare på Helsingborgs kontaktcenter, telefonnummer 042-10 50 00. Du kan också lämna dina synpunkter direkt till personalen på berörd verksamhet eller till enhetschef/verksamhetschef. Du kan skicka meddelande till vård- och omsorgsförvaltningen.
Justitieombudsmannen (JO)
Du kan skicka in en anmälan till JO om du anser att du har blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman på en myndighet, exempelvis en biståndshandläggare. Du kan ej vara anonym. Läs mer om att göra en JO-anmälan på JO Riksdagens ombudsmäns webbplats.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Om du varit med om eller sett brister eller missförhållanden inom vård och omsorg kan du tipsa IVO på Inspektionen för vård och omsorgs webbplats. Vem som helst kan tipsa och det går bra att vara anonym. Om flera personer har upplevt eller sett liknande brister är det bra om samtliga lämnar in tips.
Patientnämnden
Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, eller som har avtal med Region Skåne. De tar också emot klagomål på viss tandvård och kommunal hälso- och sjukvård. På Region Skånes webbplats 1177 finns mer information om hur du anmäler till patientnämnden.
Diskrimineringsombudsmannen
Om du upplevt diskriminering kan du anmäla händelsen till Diskrimineringsombudsmannen. Läs mer och gör en anmälan på Diskrimineringsombudsmannens webbplats.
Du eller din make/maka eller sambo och närmaste släktingar måste skriva till överförmyndarnämnden och berätta varför du/ni vill byta god man eller förvaltare. Din/er begäran skickas sedan till den gode mannen eller förvaltaren så att även han eller hon får uttala sig.
Om den gode mannen eller förvaltaren godkänner din/er begäran kan överförmyndarnämnden utse en ny god man eller förvaltare. En god man eller förvaltare har kvar sitt uppdrag ända tills en ersättare har utsetts.
Om en god man eller förvaltare gjort sig skyldig till missbruk, inte skött sitt uppdrag, fått ekonomiska problem eller av någon annan anledning inte längre är lämplig som god man eller förvaltare ska uppdraget avslutas. Mer information om hur du går tillväga för att byta god man finner du här.
Har du fått ett beslut från en myndighet framgår det på det skriftliga beslutet om beslutet är överklagningsbart. De flesta avslag och tidsbegränsningar är överklagningsbara. En överklagan innebär att du vill att beslutet ska ändras på något sätt. Det framgår i beslutet hur du går till väga för att överklaga.
Vid ett beslut från kommunen som du inte är nöjd med har du oftast tre veckor på dig från det att du mottagit beslutet till dess att din överklagan behöver ha inkommit till myndigheten. Handläggaren på kommunen läser igenom din överklagan och skickar den sedan tillsammans med beslutet och tillhörande handlingar till förvaltningsrätten.
Vid ett beslut från Försäkringskassan som du inte är nöjd med kan du först begära att beslutet ska omprövas. Det innebär att Försäkringskassan tar del av dina synpunkter och gör en ny prövning av ditt ärende. De måste få din begäran inom två månader från den dag du tagit del av beslutet. Om du är missnöjd med Försäkringskassans omprövningsbeslut kan du överklaga det till förvaltningsrätten.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.