Vanliga frågor och svar till rådgivaren för personer med funktionsnedsättning
Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna som rådgivaren för personer med funktionsnedsättning får.
Fler språk
arrow_forwardPlease bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna som rådgivaren för personer med funktionsnedsättning får.
Om du behöver hjälp med hushållssysslor som till exempel städning, att tvätta eller att handla, kan du ansöka om hemservice.
Du ansöker om hemservice genom att fylla i blanketter som du skickar till vård- och omsorgsförvaltningen. Sedan är det en biståndshandläggare som ska bevilja den.
Vill du ansöka om mer än åtta timmars stöd så vänder du dig alltid till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00. Sedan kommer en biståndshandläggare att utreda om du kan få hemservice mer än åtta timmar i månaden.
Här kan du läsa mer om hemservice och ladda ner ansökningsblanketter.
Helsingborgs stad tar ut en avgift för hemservice. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst.
Om du behöver stöd med din personliga omvårdnad kan du ansöka om att få omsorg i hemmet. Du ansöker om omsorg hos en biståndshandläggare.
Trygghetslarm är ett hjälpmedel som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Trygghetslarmet är inte avsett för akuta livshotande situationer, då ringer du 112.
Ta kontakt med Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00. De hänvisar dig till rätt person.
Här kan du läsa mer om trygghetslarm, se vad det kostar och ladda ned ansökningsblanketter.
Helsingborgs stad tar ut en avgift för trygghetslarm.
Du måste själv ansöka om stöd och service enligt LSS. Personer under 15 år eller som saknar förmåga att ansöka om stöd på egen hand kan ta hjälp av vårdnadshavare, god man, förmyndare eller förvaltare.
Här kan du läsa mer om LSS och ladda ned ansökningsblanketter.
LSS är en förkortning av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. LSS ger personer med funktionsnedsättningar möjlighet att leva som alla andra.
Du ansöker om färdtjänst hos Skånetrafiken.
Du ansöker om merkostnadsbidrag (det som tidigare hette handikappersättning) hos Försäkringskassan.
Du ansöker om aktivitetsförsäkring hos Försäkringskassan.
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att bygga om och anpassa ditt hem.
Du kan inte få bidrag till bostadsanpassning om du har en tillfällig sjukdom eller genomgår rehabilitering.
Här kan du läsa mer om bostadsanpassning och ladda ned ansökningsblanketter.
Du ansöker om bostadstillägg hos Försäkringskassan.
Behöver du hjälp med att sköta din ekonomi eller att kontakta kommunen och andra myndigheter kan du ha rätt till en så kallad god man.
Ofta handlar det om att se till att du får rätt sjukvård och en bostad som passar dig. Du kan också få hjälp med att betala dina räkningar. Ibland hjälper en god man till vid enstaka tillfällen, till exempel när en lägenhet ska säljas.
Du själv, dina närmaste anhöriga eller överförmyndarnämnden kan ansöka om en god man. Du ansöker hos överförmyndarnämnden.
Här kan du läsa vad det innebär att vara god man samt hur du ansöker om att få en god man.
Om du vill ha besök av frivilliga/volontärer så kan du ta kontakt med Engagemang Helsingborg. Läs mer om Engagemang Helsingborg.
Du som är anhörig kan ibland behöva råd, stöd eller avlastning.
Här kan du som anhörig läsa mer om hur kommunen kan hjälpa dig.
Har du synpunkter på verksamheten som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning? Här kan du läsa hur du gör för att lämna synpunkter eller klagomål på vård- och omsorgsförvaltningen.
Det finns flera sätt att lämna klagomål på sjukvården.
Du kan vända dig till verksamhetschefen eller till Patientnämnden eller till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Helsingborgs stad sköter cirka 170 stycken fonder, stiftelser och donationer. Flera av dem finns samlade i en bok, donationshandboken.
Du kan ansöka om pengar från någon av de fonder och stiftelser som staden sköter om. Du behöver inte själv veta vilken fond du vill söka pengar ur. Det får du hjälp med av Helsingborg kontaktcenter.
Här kan du läsa mer om fonder eller titta i donationshandboken.
Du kan på olika sätt få råd och hjälp med din ekonomi av staden, om du har svårt att försörja dig själv.
Här kan du läsa om försörjningsstöd, vad som krävs för att få det och hur du ansöker.
Du ansöker om omvårdnadsbidrag (det som tidigare hette vårdbidrag) hos Försäkringskassan.
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00
Torsdag: 08.00 - 18.00
Fredag: 08.00 - 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.
Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.
Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.